Kiitos, Florida!

Rakastuin sinuun, vaikka säät olisivat välillä voineet olla paremmat. Matkamme alkoi kolmen päivän vierailulla pohjoisempana Delawaressa, joten yhteensä kahteen ja puoleen viikkoon mahtui niin kylmää, kuumaa, sadetta, jopa lunta, kuin hellettäkin. Matkan loppua kohden alkoi jo naurattaa, kun katsoimme sääennustetta tuleville päiville. Key Largon vierailumme ajaksi ennustetiin pelkkää sadetta ja ukkosta. Mutta onneksi ennusteet eivät pitäneet tuolloinkaan paikkaansa; mitä etelämmäksi menimme, sitä enemmän ja lämpimämmin aurinko paistoi.

delaware1

delaware2Parasta oli, että sain viettää kaksi ja puoli viikkoa näiden ihmisten seurassa. Viihdyimme niin hyvin ja meillä oli erityisen kivaa yhdessä! Kiitos Ama, Jonas ja Akwasi ❤ Sen jälkeen parasta oli… hmmm, ihan kaikki. Tuntui, että tällä matkalla asiat onnistuivat, ja päivien kuluessa siihen oppi luottamaan.

Esimerkiksi ruoka. Söimme meksikolaista, kuubalaista, haitilaista, perulaista ja tietysti amerikkalaista. Key Largon kalaravintola oli valloittava! Fort Lauderdalen pannukakut  ja Miamin hampurilaiset ja sushi maistuivat. Mutta kaikkein parasta ruokaa oli ehkä  kuubalainen, Little Havannan Old´s Havana -ravintolan kala. Myös haitilainen noutoboksi Little Haitissa ylitti kaikki odotukset, ja tilasimme äkkiä toisen. Boksissa oli paistettuja katkarapuja ja sweet plantainia ja maukkaat kastikkeet päälle.

Matka tehtiin mahdollisimman pienellä budjetilla, joten ajoimme lähes joka päivä Uberilla, kerran Greyhoundilla, kerran vuokra-autolla ja yhden välimatkan lensimme paikallisella halpalentoyhtiö Spiritillä. Tässä lentoyhtiössä muuten käsimatkatavaratkin maksavat, vieläpä enemmän kuin ruumaan tsekattu matkalaukku, joten matkalle tuli alkuperäistä hieman enemmän hintaa. Mitään muuta valittamista ei ole.

Uber taas on Amerikan-matkalaisen pelastus, varsinkin neljän hengen seurueelle pitkätkin välimatkat tulevat halvaksi. Paikallisbussilla olisi maksanut lähes saman verran, ja aikaa olisi mennyt moninkertaisesti. Uber on kätevä, koska sillä pääsee ovelta ovelle. Kaiken kaikkiaan käytimme Ubereihin ehkä 250 dollaria, millä ei olisi vuokra-autoa kovin pitkäksi aikaa saanut. Ja hauskintahan on joka kerta odottaa, millainen kuski meillä tänään on. Miamissa he olivat useimmiten nuoria latinomiehiä, Fort Lauderdalessa jo paljon useammin keski-ikäisiä miehiä, kerran potkut juuri toimistohommista saanut puhelias Daniel ja kerran lähes eläkeikäinen Bill. Vain yhden kerran kuskiksi sattui nainen. Hän oli joltakin Karibianmeren saarelta tullut vanhempi rouva, jonka puheesta en ymmärtänyt juuri mitään. Miamista Key Largoon meidät ajoi kuubalainen Jorge, joka ei puhunut sanaakaan englantia. Espanja onneksi sujui minultakin, ja saimme jotain juteltavaa pitkässä bensa-aseman jonossa.  Jorge kertoi lisäksi tuoreimmat kuulumiset Kuubasta ja oli hyvä viheltämään. Toivon vain, että hän sai jonkun kyytiin paluumatkalle Miamiin, muutenhan keikka ei tainnut kannattaa.

Edellisestä Amerikan-matkastani oli jo 27 vuotta, joten moni asia tuntui täysin uudelta. Jäin miettimään amerikkalaisten ystävällisyyttä. Se tuntui välillä vähän teennäiseltä ja epäaidolta. Miami teki hieman kylmän ja kovan vaikutelman, mutta heti Keys-saarilla ja Fort Lauderdalessa ihmiset olivat huomattavasti ystävällisempiä ja välittömämpiä. Tuntui, että meidät oikeasti nähtiin ja kuultiin. Onneksi se jäi päällimmäisenä mieleen.

IMG_4167IMG_4693IMG_4673

Parasta oli myös Atlantin valtameri kaikissa värisävyissään aamulla, illalla, auringon laskiessa ja keskipäivällä. Aamuiset kävely- ja juoksulenkkini Miamin South Beachillä, kun kaikki muut vielä nukkuivat. Shoppailu ostoskeskuksissa ja Lincoln Streetillä, Nike-kauppa jossa voi pelata myös korista, Publix-ruokakaupat joista löysimme lopulta Jewish Pumpernikel-ruisleipää pelastukseksi vehnä-ähkyyn. Ilmainen trolley-bussi ja Espanyola Way -katu kauniine koristeineen ja viihtyisine iltaravintoloineen.

Art deco -alue, joka teki Miamista kauniin ja erikoisen, ja ehdottomasti Little Havana -kaupunginosa, johon meitä varoitettiin menemästä, mutta jossa vietimme mukavimmat iltapäivän tunnit kuunnellen elävää kuubalaista musiikkia ja syöden käsintehtyä kuubalaista jäätelöä.

IMG_2881IMG_2859IMG_2809

Tällä matkalla ihan parasta oli uiminen Key Largon ihanan hotellimme maailman parhaassa uima-altaassa ja löhöily sen kuumassa hot tubissa. Siellä sai uida yöhön asti, ja iltauinnit pimeässä huojuvien palmujen katveessa eivät unohdu.